Naše Djevojčice u STEM-u odlične na natjecanju u znanju
U školskoj godini 2022./2023. uključeni smo u eTwinning projekt „Djevojčice u STEM-u“. Glavne "zvijezde“ ovog projekta djevojčice su sedmih i osmih razreda diljem Lijepe Naše. Projekt je nastao sa željom da kod djevojčica sedmih i osmih razreda probudimo ili produbimo ljubav prema matematici i prirodnim znanostima, ali i da razvijamo kompetencije 21. stoljeća kao što su suradnja, kritičko mišljenje, kreativnost i komunikacija. Projekt traje 8 mjeseci (od studenog 2022. do lipnja 2023.). U projektne aktivnosti uključene su naše vrijedne učenice sedmog i osmog razreda: Karla Bručić, Ela Vlahek, Vjera Posarić, Petra Brčić, Ema Runjak, Lorena Kulfa, Marta Brlečić te Melani Miković, koje su veselo i marljivo udruženim snagama odradile sve dosadašnje projektne aktivnosti. Na Dan žena, 8. ožujka, sudjelovale su na ekipnom natjecanju iz znanja i u istraživanju na kojem je naša prva ekipa u konkurenciji 192 ekipe iz 120 škola osvojila odlično 6. mjesto, a našoj drugoj ekipi pripalo je 41. mjesto. U svemu su ih mentorirale njihove učiteljice biologije, matematike, fizike, kemije i informatike - Martina Kurečić Mijatović, Nikolina Ozimec, Kristina Zubić, Mirela Lebić Popov, Martina Kušer, Nikolina Hršak i Nina Posarić. O projektnim aktivnostima više pod opširnije.
S aktivnostima smo započele u studenome. Učenice su na zabavan i edukativan način ponovile i proširile svoja znanja vezana uz pravilno korištenje interneta, potencijalnim opasnostima te autorskim pravima. Kao uvod u aktivnost, djevojčice su se najprije upoznale s korištenjem chatterboxa, koji je djevojčicama izmamio osmijeh na lica. S veseljem su otvarale „polja“ i diskutirale o pojedinoj situaciji. Djevojčice su se prilikom ove aktivnosti zabavljale, no iako su im pojedine situacije bile poznate od prije, istaknule su da bi ova aktivnost mogla pomoći i ostalim učenicima da im se još dodatno osvijesti da na internetu treba biti oprezan i da treba dobro promisliti o svojim postupcima na njem.
Uslijedilo je biranje loga. Učenice su između 3 ponuđena dale glas prijedlogu koji su smatrale najkreativnijim, najboljim opisom projekta i najboljom prezentacijom djevojčica u STEM-u.
Jedan od projektnih zadataka bilo je i kratko predstavljanje naših učenica kroz Flipgrid https://flip.com/s/zD7HxKs4rW5j
Učenice su podijeljene u dva tima, a zatim su pripremile odgovore na pitanja: Što za njih predstavlja skraćenica STEM? Gdje se STEM pojavljuje? itd. Naše vrijedne učenice svoje su odgovore prikazale u obliku umnih mapa.
Naše učenice potom su odgovorile na pitanje poznaju li neku znanstvenicu iz područja STEM-a, a iznijele su također svoje mišljenje i o temi jesu li žene dovoljno uključene u STEM, jesu li poznate kao i muški znanstvenici - inovatori.
Odgovori naših učenica:
OŠ Ante Kovačića, Zlatar- EKIPA 1- Ne poznajemo niti jednu znanstvenicu iz našeg područja. Mislimo da žene trebaju biti uključene u znanost i tehnologiju zato što muškarci ipak ne mogu sve sami. STEM za nas znači prilika za bolji život, posao ili obrazovanje. Svi predmeti iz STEM područja su nam jako zanimljivi i mislimo da bismo se mogle iskazati u STEM području. Žene, nažalost, nisu toliko poznate u znanosti kao muškarci. Bilo bi odlično da se STEM područje više popularizira među učenicama i, općenito, ženama. Marie Curie se nije prvotno mogla zaposliti na sveučilištu. Na kraju se, srećom, uspjela zaposliti i postala je prva žena koja je radila u tom sveučilištu. Danas se djevojke također susreću s raznim problemima. Od žena se i očekuje da budu majke, da vode brigu o kućanstvu i uz sve to je teško uskladiti i posao iz STEM područja. Puno žena iz povijesti znanosti nisu dobile zasluženo priznanje i danas ni ne znamo za njih, a zapravo su puno postigle. Mae Jemison, nastavnica, liječnica i prva Afroamerikanka u svemiru, u dnevniku Volim znanost poručuje: „Nemoj nikome dopustiti da ti otme maštu, kreativnost ili znatiželju. One znače tvoje mjesto na svijetu, one su tvoj život.“ IZVOR: https.//www.tportal.hr/lifestyle/clanak/zabavna-i-poticajna-literatura-za-buduce-znanstvenice-i-znanstvenike-20220211
OŠ Ante Kovačića, Zlatar - EKIPA 2- Gledamo li vijesti ili čitamo novine, uvijek nam u uhu odzvanja ime muškarca kao znanstvenika, inženjera, doktora, programera, arhitekta… Žene su morale proći tisuću godina da bi bile ravnopravne s muškarcima u znanosti. Žene su se dugo vremena smatrale nedovoljno sposobnima da se bave znanošću te su morale uložiti puno više truda da bi se iskazale. Neke žene u prošlosti su čak mijenjale svoj fizički izgled (kraćenje kose, oblačenje kao muškarci…) jer su mislile da će time dobiti priliku pokazati svoj potencijal u znanosti. Ipak, žene ne bi trebale mijenjati sebe kako bi postigle isti uspjeh kao i muškarci. Danas žene imaju puno veće mogućnosti razvijati se u STEM području i trebalo bi im svakako u tome pomoći i dati im podršku. Razmišljajući o odabiru naših budućih zanimanja, više nas privlače zanimanja iz STEM područja i voljele bismo se baviti nekim takvim zanimanjem.
Nastavile smo dalje, ovog su puta naše vrijedne STEM djevojčice dobile zadatak istražiti i pripremiti digitalne plakate o temi Žena u znanosti. Svakoj školi dodijeljena je tema projektnog zadatka, naša je bila znanstvenica Mary Anning. Osim izrade plakata, učenice su izrazile i svoje mišljenje do kojeg su došle istražujući ovu znanstvenicu.
Smatramo da su žene važne u STEM-u jer je svugdje potrebna i ženska ruka. Iako su žene manje cijenjene u većini slučajeva, zajedničkim snagama to možemo promijeniti. Trud, strpljenje, preciznost pripadaju upravo ženama. Mary Anning pravi je primjer takve žene. Svojim trudom, strpljenjem i preciznošću otkrila je mnogobrojne važne dokaze. Sve u svemu, bilo nam je zanimljivo istraživati o Mary jer vjerujemo da bi se puno djevojčica željelo baviti poslovima u STEM području baš kao što se i ona bavila.
Izrada ovog plakata bitan je poticaj djevojkama za istraživanje STEM područja. Žene znanstvenice nikada nisu bile dovoljno podržane u svijetu.
Uslijedila je nova zanimljiva aktivnost - intervju sa znanstvenicama. Razgovor s uspješnim znanstvenicama iz STEM područja, Vesnom Gulin Beljak, Ivom Šarić Janković i Ninom Stipetić, održan je videokonferencijskim putem na Zoom platformi.
Ožujak i travanj obilježeni su natjecateljskim aktivnostima. Naša dva tima učenica vrijedno su rješavala zadatke iz matematike, fizike, kemije i biologije na ekipnom natjecanju „Djevojčice u STEM-u“, a u travnju će nastupiti i na ekipnom natjecanju „Djevojčice u informatici“.
Na ovom natjecanju znanja i u istraživačkom projektu sudjelovale su dvije ekipe djevojčica iz sedmih i osmih razreda:
1. Ekipa: Petra Brčić (8.a), Vjera Posarić (8.a), Karla Bručić (7.a) i Ela Vlahek (7.a) i osvojile su 6. mjesto
2. Ekipa: Melani Miković (8.b), Marta Brlečić (8.b), Lorena Kulfa (7.b) i Ema Runjak (7.b) osvojile su 41. mjesto.
U projektnim aktivnostima stavljamo naglasak na međuvršnjačku suradnju, aktivno sudjelovanje u praktičnim radovima, kao i poticanje natjecateljskog duha među sudionicama projekta. Konačni rezultat projekta bit će ebook „Žene u znanosti“ te ostali radni materijali za međupredmetnu suradnju na području STEM-a. (Nikolina Ozimec, Nina Posarić)