Zašto četrnaestogodišnjaci žele da i njihov glas postane važan
Udruga Pragma iz Zagreba pokrenula je projekt “Obrazovanje djece i mladih za demokratsko građanstvo u Hrvatskoj - medijska kultura” s ciljem podizanja medijske kulture i opismenjavanja djece i mladih te jačanja demokratskog građanstva kroz rasprave, uvažavanje različitih mišljenja te na kraju - zajedničko odlučivanje, a unutar projekta organizira se dodjela "Godišnje nagrade za novinarske radove koji promiču vrijednosti obrazovanja".
"Nagradom se želi podržati rad novinara koji promiču vrijednost obrazovanja i koji svojim izvještavanjem pridonose kvalitetnijoj informiranosti građana o obrazovanju. Ovo je nastojanje poticaj medijskom opismenjavanju mladih - pokušaj da im se pomogne u kritičkom razmišljanju i postavljanju pravih pitanja o onome što gledaju, čitaju ili slušaju", istaknuo je gosp. Nedjeljko Marković, predsjednik Udruge Pragma na dodjeli "Godišnje nagrade za novinarske radove koji promiču vrijednosti obrazovanja", na kojoj su prisustvovali i učenici naše škole Jurica Pribolšan, Lovro Tovernić i Dario Lesičar iz 8.a sa svojim mentorom školskim knjižničarom Denisom Vincekom, koji je u našoj školi s pedagoginjom gđom Vlatkom Prpić provodio projekt.
Ovogodišnji partner Pragme u dodjeli Nagrade bilo je Društvo za komunikacijsku i medijsku kulturu, pokrovitelj Grad Zagreb. a tehničku potporu pružio je CARNet. Učenici – ali i učitelji, stručni suradnici i roditelji – mogli su od 2. veljače do 15. ožujka izabrati najbolje radove u kategorijama radijskih priloga, TV-emisija i tiskanih radova.
Kako su tu mogućnost doživjeli učenici, možemo iščitati iz teksta, koji je napisao Jurica Pribolšan iz 8.a razreda Osnovne škole Ante Kovačića iz Zlatara kojim se obratio 17. ožujka na dodjeli Nagrade organizatorima, laureatima i uzvanicima, među kojima su bila i izaslanica zamjenice gradonačelnika Zagreba gđa Helena Beus, izaslanik predsjednika Sabora prof. dr. sc. gosp, Valter Boljunčić, predsjednik saborskog odbora za medije gosp. Mladen Novak i prodekan za znanost i međunarodnu suradnju s Fakulteta političkih znanosti u Zagrebu doc. dr. sc. gosp. Igor Kanižaj.
"Moji prijatelji Dario Lesičar, Lovro Tovernić i ja, Jurica Pribolšan, dolazimo iz Hrvatskog zagorja, iz Osnovne škole Ante Kovačića u Zlataru i članovi smo Novinarske skupine naše škole. Svi idemo u 8.a razred. Kad su nas naš mentor, školski knjižničar gosp. Denis Vincek, pedagoginja gđa Vlatka Prpić i naša ravnateljica gđa Rajna Borovčak upoznali s pozivom koji je i naša škola dobila da se uključi u glasanje za najbolji rad, razmišljali smo kako to proširiti da aktivno sudjeluje što više učenika. Odlučili smo u učeničko glasanje uključiti cijeli naš razred, koji je najveći u našoj školi. Škola ima 372 đaka, a nas je u 8.a razredu 27. Na sastanku Novinarske skupine razmišljali smo o tome kako organizirati pregled radova po kategorijama. Budući da u razredu ima dosta učenika putnika, pa bi bilo komplicirano da ostaju poslije nastave zbog prijevoza, jedini mogući termini bili su nam četvrtak i petak sedmi sat jer to su jedini sati koje u tjednom rasporedu imamo slobodno.
Naša školska knjižnica pokazala se još jedanput kao idealno mjesto koje sa svojom informacijsko-komunikacijskom tehnologijom, a tu mislim na laptop, ozvučenje, projektor i razglas, može pružiti realizaciju zadatka.
Pogledali smo i poslušali emisije, a gosp. knjižničar nam je rad u tiskanoj kategoriji fotokopirao u dovoljnom broju primjeraka da ga možemo pročitati kod kuće.
Na sljedećem druženju raspravljali smo o našim dojmovima i pokušali doći do zaključka koji rad, odnosno koji novinar je najviše uspio postići da se kroz njegov, ili njezin, uradak najviše promiču vrednote obrazovanja. Ipak, na kraju, samo glasanje bilo je tajno.
I prošle smo godine bili s vama na Tuškancu, sudjelovali u glasanju i završnici i željeli bismo da budete ustrajni, a sudjelovanje mladih da postane nešto sasvim normalno.
I, na kraju, želio bih istaknuti nešto vrlo slično. Nedavno je naša Novinarska skupina s našim mentorom gosp. knjižničarem bila u Hrvatskom saboru. Razgovor sa zastupnicima iz Odbora za obrazovanje, Odbora za ljudska prava i Odbora za mlade vodio se o jednoj sličnoj temi i tada smo čuli da se u Saboru, našem najvišem zakonodavnom tijelu, baš i ne donose zakoni u kojima se govori o cyberbullyingu, nego se to svrstava pod klevete i uvrede. Ono što ste vi u Pragmi još prošle godine i ove godine napravili, a to je pitali nas, učenike, za naš stav, to smo doživjeli 12. ožujka u Saboru. Zastupnici su nas, četrnaestogodišnjake, zamolili da mi naša mišljenja stavimo na papir i dostavimo njima.
A upravo to smo mi kroz evaluaciju nakon glasanja u ovom Pragminom natječaju radili i prošle godine i ove godine. Zahvaljujemo vam na tome što ste nas uključili u ovaj izbor i omogućili da se i naš glas čuje jer, da parafraziram naziv jednog rada koji je bio na Pragminom natječaju u kategoriji radijskih priloga: I NAŠ JE GLAS VAŽAN", mišljenje je Jurice Pribolšana, jednog četrnaestogodišnjaka iz Vinipotoka kraj Zlatara, što ga je iznio na dodjeli Pragmine nagrade.
"Nakon ovoga teško je nešto dodati. No, ipak, kao školski knjižničar, već dugo znam da je knjižnica posebno mjesto u školi. Zovu ju središtem škole, i ona jest medijsko, motivacijsko, kulturno, komunikacijsko, stvaralačko – središte škole. Tu se djeca otvaraju, bez ograda, a pokazalo se to i ovaj put prilikom rasprava u, doduše, malo većoj fokus grupi, kada su se kroz facilitaciju iskristalizirala mišljenja.
Rekao sam medijsko središte škole. Mislim da bi se uvođenjem sustavnog Medijskog odgoja pridonijelo još više tome da učenici budu medijski pismeni, a to je jedan od ciljeva uključivanja učenika u ovaj Pragmin projekt, jer učenici su danas medijski pismeni, no samo u tehnološkom smisli, ali ne dovoljno i u kritičnom aspektu. Građanski odgoj koji se provodi u našom školama trebao bi ipak više biti životan nego teoretski i rezultirati time da svaki učenik samostalno i hrabro javno iznosi svoj stav i mišljenje.
Ne smijem zaboraviti ni roditelje, upravo spomenutog 8.a razreda, koji su pokazali spremnost da s nama zajedno sudjeluju u projektu, o čemu govori 80 posto ispunjenih vraćenih upitnika", istkanuo je poslije Jurice mentor zlatarskih učenika školski knjižničar gosp. Denis Vincek.
Spomenimo na kraju da je u kategoriji tiskanih radova Nagradu dobila gđa Sandra Golemac iz Večernjeg lista, u kategoriji radijskih priloga gđa Ivana Sučić s Hrvatskoga radija, a u kategoriji TV emisija Nagradu dijele gđa Marijana Kranjec s HTV-a i gđa Maja Medaković s Nove TV.