2024-10-09 15:35:01 Četvrtaši u centru Zagreba Učenici četvrtih razreda Matične škole posjetili su jučer Zagreb u okviru svoje terenke nastave. Prošetali su centrom glavnog hrvatskog grada i posjetili Muzej grada Zagreba. Putovanje je počelo u 8 sati ujutro. Učenike su na putu vodile njihove učiteljice: Ljiljana Mutak i Marina Sviben. Kasnije im se pridružio i knjižničar Zvonimir Guć. Iako su tradicionalno imali problema sa zagrebačkim gužvama, učenici su sretno došli do Glavnog željezničkog kolodvora, gdje su ih dočekali njihovi vodiči po Zagrebu: gospodin Vladimir i gospođa Mirjana. Odmah nasuprot Glavnog kolodvora četvrtaše je čekala prva destinacija: Trg kralja Tomislava. Učenici su tako imali priliku vidjeti lijepi kip prvog hrvatskog kralja, upoznati se s njegovom vladavinom koja je bila još prije jedanaest stoljeća te saznati da smo nakon hrvatskih kraljeva bili pod mađarskim, a onda uskoro i pod austrijskim kraljevima i carevima. Nastavak pod opširnije.
Nakon toga učenicima je predstavljen Trg Nikole Šubića Zrinjskog – popularni Zrinjevac, nazvan po hrvatskom banu koji je junački poginuo u obrani mađarskog Sigeta. U zelenilu jednog od najljepših zagrebačkih trgova, kod glazbenog paviljona učenici su se mogli okrijepiti jelom i pićem, a uslijedilo je i neizbježno 'fotkanje'. Osim povijesne poduke učenici su imali priliku upoznati i neobično stablo bjelkaste kore zvano platana.
Došavši na sam Trg bana Josipa Jelačića učenici su sa svojim voditeljima došli do Manduševca, gdje im je predstavljena jedna od legendi o nastanku Zagreba prema djevojci Mandi, koja je trebala 'zagrabiti' vode za umornog viteza iz izvora na čijem se mjestu danas nalazi Manduševac. Put se nastavljao prema katedrali u fazi rekonstrukcije te fontani nasuprot nje. Učenici su se osvjedočili posljedicama koje je za velebnu neogotičku crkvu imao nedavni zagrebački potres dovevši do pada, odnosno do rušenja vrhova oba zvonika. Potom su se uputili prema glavnoj zagrebačkoj tržnici Dolac te nastavili put prema Tkalčićevoj ulici, kojom je jednom davno tekao potok Medveščak, koji je razdvajao nekadašnji Kaptol i Gradec. Na Krvavom mostu učenici su se upoznali s povijesnom netrpeljivošu između stanovnika jednog i drugoga grada koji čine jezgru današnjega Zagreba.
Uslijedila je šetnja nekadašnjim Gradecom, a danas Gornjim gradom. Pomolivši se ispred slike Majke Božje od Kamenitih vrata, koja je jedina preživjela stravičan požar, učenici su došli do Trga svetog Marka gdje su imali priliku vidjeti jednu od najpoznatijih zagrebačkih crkava, a uz nju i zgrade najviših institucija vlasti: Sabora i Vlade. Zatim su došli do popularne žičare koja povezuje Gornji i Donji grad te su u dvije skupine putovali istom. Na Gornjem gradu, kod kule Lotrščak učenici su dočekali da otkuca dvanaest sati te da opali poznati Grički top. Upoznali su se i s legendom po kojoj su Gradečani otjerali Osmanlije poslavši im pijevca navedenim topom.
Svoje otkrivanje glavnog grada Hrvatske učenici su završili došavši do Muzeja grada Zagreba. Tu su se oprostili sa svojim vodičima, gospodinom Vladimirom i gospođom Mirjanom, a preuzela ih je nova vodička, gospođa Ivana, koja ih je provela kroz stalni postav muzeja. Učenici su otkrili brojne zanimljive informacije o Zagrebu i samome muzeju počevši od činjenice da je zgrada muzeja nekada bila samostan klarisa te da je kasnije nadograđivana za obranu od Osmanlija. Saznali su da se prvi zagrebački biskup zvao Duh, da je Gradec Zlatnom bulom Bele IV. postao slobodni kraljevski grad, da je nekadašnji Kaptol karakterizirala veća zastupljenost crkava koje su bile smještene na nižem brežuljku, dok je Gradec bio smješten na višem brežuljku, bio je trokutastog oblika te je imao manju zastupljenost crkava, a više kuća za običan puk. Osim toga, vidjeli su i kako je izgledala prva nekadašnja katedrala srušena u davnom potresu te kako je izgledalo njezino pročelje. Saznali su i da su staru katedralu čuvale vodorige u obliku žaba, koje kao simbol ljudskih grijeha čuvaju duhovni prostor od grijeha i opakosti. Učenici su se među ostalim upoznali i sa Zagrebačkom školom crtanog filma te načinom kako su nastala neka od njezinih najboljih ostvarenja kao pr. „Profesor Baltazar“. Vodička Ivana je upitala djecu što bi oni zamolili profesora Baltazara da im konstruira. Najčešći odgovor učenika bio je da žele olovku, ili drugo pisalo koje bi samo pisalo zadaće.
Nakon toga, učenici su se zaputili ponovno do Glavnog kolodvora, gdje ih je dočekao autobus te ih preveo do McDonald'sa. Iako su se malo načekali da konačno preuzmu svoje narudžbe i nahrane gladne trbuščiće, učenici nisu gubili dobro raspoloženje. Da McDonald's pozitivno utječe na otvaranje apetita, uskoro se pokazalo na primjeru naših učenika koji su se vrlo brzo nakon prve runde jela vraćali po još. Naposlijetku, nakon pomalo napornog, ali doživljajima i radošću ispunjenog dana, učenici su sjeli u autobus i krenuli put Zlatara, gdje su stigli u večernjim satima. (Zvonimir Guć)
|
Osnovna škola Ante Kovačića Zlatar |