Malim koracima do medijske pismenosti
U današnje moderno i brzo vrijeme djeca su sve više izložena svakodnevnom medijskom bombardiranju različitim sadržajima. Prvi „ekran“ uzmu u ruke već s dvije godine, ako ne i ranije. Kada dođu u prvi razred, bolje se snalaze na internetu nego s olovkom u ruci. Kako bi se mogli snalaziti u šumi obrazovnih i opasnih sadržaja, potrebno ih je stalno educirati, usmjeravati te poticati njihovo kritičko razmišljanje. Nikad nije prerano započeti s takvim aktivnostima. Naše su učiteljice prepoznale potrebe svojih učenika te dale sve od sebe kako bi ih barem malo upozorile na opasnosti koje na njih vrebaju tamo gdje ih najmanje očekuju. Nastavak pod opširnije.
Učiteljica Informatike Nina Posarić te učiteljica Hrvatskog jezika Petra Kolar osmislile su školski projekt „Malim koracima do medijske pismenosti“. U projektne aktivnosti uključile su sve učenike od petog do osmog razreda. Tijekom uvodnih aktivnosti na satima Informatike i Hrvatskog jezika uočile su gorući problem. Učenici su samo djelomično svjesni da nikad ne možemo biti dovoljno oprezni prilikom komunikacije s nepoznatim ljudima. Iako znaju da ne smiju razgovarati s nepoznatima na ulici, taj oprez nestaje kada s druge strane ne vidimo osobu, već samo čujemo glas ili čitamo poruke. Učiteljice su pažnju osobito usmjerile na društvene mreže kao što su Instagram, Snapchat i Facebook jer učenici na njima provode najviše vremena te susreću nove, njima slične, mlade ljude.
Tijekom početne aktivnosti učiteljice su istražile kojim se medijima učenici najviše koriste, na koji način i u koju svrhu te koliko štite svoju privatnost. Zaključile su da učenici u teoriji vrlo dobro poznaju metode zaštite na Internetu, no u praksi ih mnogi ne primjenjuju. Kako bi osvijestili što se sve može dogoditi u naoko bezazlenim situacijama, zajednički su pogledali film „Reci: Ne!“ koji je dio Europolove kampanje protiv online iskorištavanja djece, a čija je glavna tema seksualno i financijsko iskorištavanje neopreznih mladih ljudi. Već po izrazima lica učenika tijekom gledanja filma dalo se prepoznati iznenađenje činjenicom kako se takve situacije događaju i u njihovom „susjedstvu“, a ne samo u dalekim državama poput SAD-a. Učenici su se aktivno uključili u raspravu nakon filma te strogo osudili predatore, osvijestili da ih samo jedan pogrešan korak može dovesti u opasnost te izdvojili načine na koje se mogu zaštititi.
U završnoj je aktivnosti postavljeno desetak problemskih situacija u kojima bi se mogli naći oni ili njihovi prijatelji. Učenici su bili podijeljeni u grupe te morali proanalizirati situaciju i pronaći dobro i loše rješenje iste. Svaka je grupa iznijela svoja rješenja, a ostali su učenici komentirali, dopunjavali i dali svoje prijedloge. Svi su se uglavnom složili da im na Internetu, a osobito na društvenim mrežama, prijeti više opasnosti nego su isprva mislili te da je uvijek potrebno kritički promišljati te se dodatno obrazovati. Bolje spriječiti nego liječiti!
Do kraja nastavne godine učiteljice će nastaviti s projektnim aktivnostima i u nižim razredima gdje će im se pridružiti učiteljica Informatike Nikolina Hršak. (Petra Kolar, Nina Posarić)